Ledig stilling:
Assisterende kommunalsjef oppvekst
2. gangs utlysning
Søknadsfrist: 09.12.2024
Sortland kommune søker
Assisterende kommunalsjef oppvekst, 2. gangs utlysning
Betyr et meningsfullt arbeidsfelt, dedikerte medarbeidere og gode samarbeidspartnere mye for deg?
Trives du i en variert arbeidshverdag, og er du opptatt av ledelse, folk, kvalitet og utviklingsarbeid? Da ønsker vi deg som søker til stilling som assisterende kommunalsjef for oppvekst i Sortland kommune.
Avdeling for oppvekst har det overordnede ansvaret for barnehage, skole, barnevern og NAV. Dette innebærer å sikre og tilrettelegge for at virksomhetene blir drevet med høy kvalitet og i tråd med lov og forskrift. Ansvarsområdet for assisterende kommunalsjef er barnehage og skole. Konkret betyr det ansvar for internkontroll og kvalitetsoppfølging av fag og forvaltning, utarbeidelse av planer, saksforberedelse for politisk nivå, overordnet og strategisk ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid og lederstøtte for våre styrere og rektorer.
I Sortland har vi syv skoler, voksenopplæring og syv kommunale barnehager. Vi samarbeider tett med de seks private barnehagene i kommunen. Avdelingen for oppvekst består av kommunalsjef, assisterende kommunalsjef og stab med fem rådgivere. Spesialpedagog, logoped og skoleutvikler (regional stilling) er også en del av kollegiet. Hos oss har vi dyktige og dedikerte medarbeidere og et godt arbeidsmiljø med stort og felles fokus på barns beste og tverrfaglig innsats.
Sortland kommune har de siste årene jobbet systematisk med å digitalisere sine tjenester. Vi er nysgjerrige på KI, og jobber for tiden med å utforske hvordan vi kan utvikle og forbedre våre tjenester blant annet ved hjelp av dette.
Arbeidsoppgaver
- Ledelse av det daglige arbeidet ved avdeling for oppvekst
- Ansvar for å ivareta kommunens rolle som barnehage- og skoleeier
- Lederstøtte for styrere og rektorer
- Utarbeide saksfremlegg til politisk nivå og oppfølging av politiske beslutninger
- Initiere og lede utviklings- og endringsprosesser
- Personalansvar
Kvalifikasjoner
- Relevant utdanning innenfor oppvekstfeltet, minimum bachelor
- Relevant ledererfaring, og ønskelig med lederutdanning
- God kjennskap til oppvekstfeltet med særlig fokus på barnehage og/eller skole
- Svært god muntlig og skriftlig fremstillingsevne
- God digital forståelse og kompetanse, samt interesse og nysgjerrighet for digital utvikling
- Erfaring fra lignende arbeid innen offentlig forvaltning er ønskelig
Personlige egenskaper
- Du trives med å lede
- Du er opptatt av at laget skal lykkes og har gode relasjonelle ferdigheter
- Du har god forståelse for kommunen som organisasjon
- Du trives med og har evne til å løse komplekse drifts- og utviklingsoppgaver
- Du har en bevisst og kunnskapsbasert tilnærming til kvalitet og profesjonalisert
- Du er effektiv og har god gjennomføringsevne
- Du er nysgjerrig, analytisk, utviklings- og løsningsorientert
- Personlige egnethet vil bli særlig vektlagt
Vi kan tilby deg
- Et utfordrende og spennende arbeid i en kommune i utvikling
- Et varmt, inkluderende og profesjonelt arbeidsmiljø med engasjerte og faglig kompetente medarbeidere
- Gunstig pensjonsordning
- Lønn etter avtale
- Ti ekstra fridager
Tilsettingsvilkår
Søkere som mener de har fortrinnsrett til utvidelse av eller fast stilling, må skrive det i søknaden. Arbeidstakere tilsettes i Sortland kommune etter gjeldende lover, reglement og tariffavtaler. Prøvetiden er 6 måneder i faste stillinger. Det stilles krav om politiattest, før tiltredelse.
Generelt
Med utgangspunkt i politisk vedtatt “Handlingsplan for likestilling og mot diskriminering”, oppfordrer Sortland kommune alle kvalifiserte kandidater til å søke stilling i kommunen, uavhengig av alder, kjønn, funksjonsnedsettelse, nasjonal eller etnisk bakgrunn. Sortland kommune vil ved ansettelse av søkere med redusert funksjonsevne, bidra til å legge forholdene til rette.
Vi gjør oppmerksom på at navnet på en søker kan bli offentliggjort, selv om søkeren har bedt om at navnet blir unntatt offentlighet. Ønsker du at din søknad skal være unntatt offentlighet, må du skrive en begrunnelse, jf. offentleglova § 25, andre ledd. Du finner et eget felt i søknadsskjemaet for dette. Vi gir deg beskjed dersom ønsket ditt ikke kan tas til følge.
Søknad sendes
Du søker på stillingen via vårt digitale søknadsskjema. Vi ber deg skrive en søknad og legge ved CV, attester og vitnemål.
Kontaktperson:
Erik Strand
Mob: 474 62 694
Søknadsfrist: 09.12.2024
Søk på stillingen her
Velkommen som søker!