Ledig stilling:
Fem ledige stillinger i barnehage- og utdanningsavdelingen
Søknadsfrist: 14.10.2025
Vil du jobbe hos Statsforvalteren, og bidra til rettsutvikling på barnehage- og utdanningsområdet i vår region?
Ledige stillinger i barnehage- og utdanningsavdelingen
Om stillingene
På barnehage- og utdanningsområdet skal Statsforvalteren være bindeledd mellom Utdanningsdirektoratet og barnehage- og utdanningssektoren, og slik medvirke til at den nasjonale barnehage- og utdanningspolitikken blir fulgt opp av fylkeskommunale, kommunale og private barnehage- og skoleeiere. Avdelingen har også oppdrag på integreringslovens område.
Barnehage- og utdanningsavdelingen har nå ledig fem faste stillinger som rådgiver/seniorrådgiver.
Arbeidsoppgaver
Avdelingens portefølje er bred, og de som tilsettes må påregne arbeidsoppgaver innenfor hele avdelingens ansvarsområde og i flere av seksjonene.
Arbeidsoppgavene vil være klagesaksbehandling etter opplæringslova og privatskolelova samt informasjon og veiledning til offentlige og private skoleeiere, elever, foreldre og andre. Noen av arbeidsoppgavene er også knyttet opp mot vår tilsynsvirksomhet med offentlige skoleeiere. For alle stillingene gjelder at den som tilsettes må ha et ønske og mål om å jobbe med regelverket på fagområdene.
Dersom en eller flere av de som ansettes allerede innehar midlertidige stillinger i seksjonen, vil det kunne oppstå behov for å bemanne disse stillingene. I så fall kan aktuelle kandidater fra denne utlysningsprosessen bli vurdert.
Kvalifikasjoner
- Master i rettsvitenskap eller høyere pedagogisk utdanning
- Hvis pedagogisk utdanning, så må søker ha minimum fire års erfaring fra skoleverket
Ytterligere kvalifikasjoner:
- Forvaltningskompetanse og erfaring fra arbeid i offentlig sektor
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
- God digital kompetanse
- Gode samarbeidsevner og effektiv arbeidsform, samt god samfunns- og rolleforståelse
- Brukerorientering og evne til å takle høyt tempo og tidvis stort arbeidspress
- Rådgivererfaring eller tilsvarende forståelse for videregående opplæring vil være en fordel
- For å bli vurdert som seniorrådgiver kreves det særlig fag- og spisskompetanse innenfor ett eller flere av avdelingens fagområder
Personlige egenskaper
- Ryddig, fleksibel, positiv og raus
- God arbeidskapasitet og kan ta i et ekstra tak når det trengs
- Faglig engasjert og glad i egenutvikling
- Liker å skrive og er opptatt av klart språk
- Tør stå foran forsamlinger, fysisk og digitalt
- Bidrar til et godt arbeidsmiljø
Personlig egnethet for stillingene vil bli vektlagt.
Vi kan tilby
Spennende arbeidsoppgaver i Norges største statsforvalterembete. Du får jobbe sammen med engasjerte kolleger i et tverrfaglig og inkluderende arbeidsmiljø preget av høy kompetanse.
Vi har også ansattgoder som:
- Fleksibel arbeidstid
- Mulighet for fjernarbeidsavtale innenfor embetets rammer
- Tilgang til treningsfasiliteter og trening i arbeidstiden
- Pensjons- og boliglånsordninger i Statens Pensjonskasse
Stillingene plasseres i stillingskode og lønnes avhengig av tidligere yrkeserfaring og faglige kvalifikasjoner:
- rådgiver (1434) i lønnsspennet kr. 570 000 til 730 000 (inkl. OU)
- seniorrådgiver (1364) i lønnsspennet kr 670 000 til 780 000 (inkl. OU)
For særlig kvalifiserte kan høyere lønn vurderes. Fra lønnen trekkes 2 % til Statens pensjonskasse. Prøvetiden er på 6 måneder.
Har du spørsmål?
Hvis du ønsker nærmere opplysninger om stillingen, ta gjerne kontakt med
- seksjonssjef Ellen Cathrine Borthen, telefon 22 00 35 27 eller mobil 97 60 96 05
- seksjonssjef Kjersti Utnes Borgaas, telefon 69 24 70 68 eller mobil 92 46 16 41
- avdelingsdirektør Grethe Hovde Parr, telefon 22 00 38 01 eller mobil 91 35 12 42
Statsforvalteren er opptatt av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av for eksempel alder, kjønn, funksjonshemming, hull i CV, nasjonal eller etnisk bakgrunn. Og vi oppfordrer også søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn. Hvis det er kvalifiserte søkere fra disse gruppene, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Embetet er en IA-virksomhet (inkluderende arbeidsliv).
Spørsmål om stillingen
Ellen Cathrine Borthen
Seksjonssjef
Telefon 97 60 96 05
Kjersti Utnes Borgaas
Seksjonssjef
Telefon 92 46 16 41
Grethe Hovde Parr
Avdelingsdirektør
Telefon 91 35 12 42
Søknadsfrist
14. oktober 2025
Søknad sendes via elektronisk søknadsskjema.
Opplysninger om søkerne kan bli offentliggjort selv om de har bedt om å ikke bli ført opp på søkerlisten jfr. Offentleglova §25. De det gjelder vil i så fall bli varslet før søkerliste settes opp.